Friday, December 6, 2013

Шоколадо-портокалов сладкиш за Никулден

Никулден празнуваме днес. Прекрасно име на прекрасни мъже. С невероятно удоволствие направих този сладкиш за моят мъж и бих се радвала, ако и племенникът ми беше с нас, за да отбележим семейно този чудесен празник. Двамата са ми много любими и за тях исках тортата да е много вкусна и специална. Спрях се на разновидност на небезизвестната "Опера", но по мой си начин. Любимият цвят на любимият мъж е син и затова той е основен тук. Морето, зодията .. всичко пасва :)) Докато рибата е в печката, аз се вихря в кухнята и новата ми придобивка работи с пълна пара. Държа да отбележа, че чаках моят Николай дълги години да се появи в живота ми и съм много щастлива, че днес, а и всеки ден е празник в сърцата ни. Е, освен, когато ме ядоса де, но засега поне е за кратко и бързо ми минава. Няма да ви занимавам с романтични истории, а само ще кажа, че съм късметлийка, че е до мен. Малко са в наши дни добрите, разбиращите, всеотдайните и търпеливите мъже. Добър, скромен, лъчезарен и състрадателен е и малкият Николай, който също много обичам и от все сърце му желая прекрасен живот с това чудесно име. Да са ми живи и здрави.
Операта е божествена - с вкус на зимата и елегантно нежна, лека и пухкава. Няма да излъжа, ако кажа, че не се приготвя лесно, но за такива специални хора и поводи всичко си заслужава. А вие съм сигурна, че също може да се пробвате и да й се насладите.
Адаптирано от cannelle et vanille, но разбира се попроменена леко ;)

Блат с бадеми:
6 белтъка на стайна температура
30гр. захар
225гр. бадемово брашно
2ч.ч. пудра захар, пресята
6 яйца
70гр. брашно
45гр. разстопено масло

Загрейте фурната на 220С(425F). В купа разбийте белтъците до меки върхове. Добавете захарта и отново разбивайте до получаване на плътни и твърди връхчета. В друга купа разбийте бадемовото брашно, пресятата пудра захар и яйцата на средна скорост до увеличаване на обема им, около 3мин. Добавете брашното и на ниска степен на миксера разбивайте, докато се смеси добре със сместта, но не прекалявайте!! Използвайки гумена шпатула внимателно добавете белтъчената смес към бадемовата, разбъркайте и лека полека изсипете и разстопеното масло. Смесете всичко хубаво и разстелете върху тава с размери 30/40см (11/17in), покрита с хартия за печене и намазнена с масло. Печете между 5-9мин. докато блата леко покафенее и при допир посредата с пръст леко пружинира. Ако имате по-голяма по размер тава ще се получи по-добре според мен. Блата ще е малко по-тънак.

Сироп по рецептата:
125гр. вода
65гр. захар
1-2 ч.л. лимонов или портокалов екстракт

Загрейте водата на силен котлон, добавете захарта и бъркайте докато се разстопи. Дръпнете от котлона, добавете екстракта и оставете настрана.

Но аз използвах портокалов сок за сиропиране. Видя ми се прекалено много захар..

Портокалов маслен крем:
100гр. белтък (от около 3,4 яйца)
200гр.захар
300гр. масло на стайна температура
50гр. портокалов мармалад




На водна баня разбийте белтъците и захарта, докато захарта се разстопи и белтъците побелеят и станат горещи при допир. Преместете ги в купа и разбивайте още на висока скорост на миксера докато станат пухкави и дъното на купата престане да е топло. Около 3-5 мин. Започнете да добавяте мекото масло лъжица по лъжица и когато се смеси добре с белтъчената смес сложете и портокаловия мармалад. Разбъркайте всичко добре.

Шоколадово-портокалов мус:
200гр. шоколад (при мен син на цвят)
1ч.ч и 3с.л. течна сметана
1с.л. портокалово сладко

Разстопете шоколада в микровълнова фурна, но внимавайте да не загори. Добавте трите супени лъжици сметана към него и объркайте. Другият вариант е в малка тенджерка да ги разстопите заедно. Добавете лъжицата сладко, разбъркайте и оставете на страна до пълното им изстиване. Разбийте останалата сметана до меки върхове и полека я прибавете към изстиналата шоколадова смес до формирането на мус.

Сглобяване на тортата:
Разрежете блата на три равни правоъгълни блата. Първата част от блата се поставя върху поднос и се залива с една трета от сиропа/сока, намазва се с една трета от масления крем и се слага в хладилника да стегне. Върху него отново една трета от муса и действието се повтаря и с другите две трети от блата, сиропа/сока, крема и муса, наредени един върху друг.

Тематично за Никулден изработих раче и октопод от фондан и поставих до тортата. И не забравяйте, че на имен ден не се кани… Чакаме виии!!Има още...
Днес обаче има и още един празник. Искам да поздравя и всички познати и непознати банкери :)) Да им е честит празника!!












4 comments:

  1. Povodyt dnes e Niki.....da ti e jiv i zdrav....vse taka lychezaren...i mn da te obicha...kysmetliq si e toi....;)

    ReplyDelete
  2. И той, и аз :))) Идвай на помощ за тортата :*

    ReplyDelete
  3. Да са ти живи и здрави!! Тортата изглежда много вкусна
    Деница

    ReplyDelete